måndag, april 30, 2007

Ur Tidningen Östran idag



Johnny Olsen är djupt besviken på samhall FOTO: Anders Karlsson

Vill ha kompensation
Johnny har gått sjukskriven sedan Samhall lade ner i Emmaboda
EMMABODA
- Jag vill att Samhall betalar det jag förlorar när jag är sjukskriven.
- Jag har inte orsakat denna skada själv utan ansvaret faller på Samhall, man kan inte bereda mig jobb som jag kan ta mig till eller utföra längre, man är slängd på sophögen.
-Jag mår också dåligt av att mist den sociala kontakt som alltid varit viktig för mig med att ha ett arbete och jag saknar mina kamrater.
Det skriver nu Johnny Olsen i Broakulla i ett brev till Samhalls vd Birgitta Bohlin.
Förtroendet i botten
- Förtroendet för ledningen i region Växjö och inte minst arbetsområde Kalmar är utan att överdriva kört i botten, förklarar han.
- Det känns ju väldigt märkligt. Här har vi fått en regering som talar om att fler ska ut i arbete och färre ska förtidspensioneras.
- Sedan gör ett statligt företag som Samhall på det här sättet så att ännu fler blir sjukskrivna och förtidspensionerade.
Johnny Olsen sitter hemma i sin bostad i Broakulla med sin hund tätt intill sig i soffan.
Sedan Samhalls verksamhet lades ner i Emmaboda i början på året har Johnny gått sjukskriven. den dagliga gemenskapen med arbetskamraterna är borta och hunden Lady numera hans dagliga sällskap.
När nedläggningsbeskedet beträffande Samhalls verksamhet i Emmaboda kom i höstas var Mikael Nilsson klubbordförande och Johnny Olsen vice ordförande i facket. Idag är framtiden oviss för dem båda.
Vi berättade i lördagstidningen om Mikael, som fått besked att Samhall inte längre låter honom vara kvar på arbetspraktik på pallfabriken i Vissefjärda.
För Johnny tog arbetet slut redan i januari när fabriken stängde i Emmaboda.
Grundidén är bra
- Själva grundidën med Samhall är väldigt bra, men tyvärr håller företaget själva på att förstöra den helt och hållet, säger Johnny upprört.'
Efter 30 års arbete på glasbruket i Johansfors sade kroppen ifrån. Han föreslogs sjukpension men ville försöka jobba lite grand om han kunde och kom därför in på Samhall i Emmaboda 1989, där han sedan dess arbetat halvtid.
Men efter flytten av all verksamhet till Nybro är detta inte ens praktiskt möjligt för Johnnys del.
Går inte ihop
- Bussen från Broakulla till Emmaboda går vid halv sju. Bussen från Emmaboda till Nybro går klockan sex. Jag får bara inte ihop det och har frågat Samhall hur de menar att detta skall kunna gå ihop, men inte fått något svar, suckar Johnny.
- Och inte heller sätter de in några speciella bussar till Samhall. För oss som har jobbat halvtid och sedan hade behövt kunna åka hem efter halva dagen finns inte heller den möjligheten, så nu är det ett par till som förut jobbade men nu istället måste gå sjukskrivna.
Sämre än djur
- Samhall behandlar ju oss som tredje klassens varelser, sämre än om vi vore djur, säger Johnny besviket.
- Bara för att vi jobbar på Samhall, vilket innebär att vi har någon form av arbetshandikapp, betyder det inte att vi är dumma i huvudet som de tycks tro, säger han.
Nu har han vänt sig till Samhalls VD Birgitta Bohlin och bett henne komma ner till Emmaboda för att hon själv verkligen ska sätta sig in i den situation han och hans kamrater hamnat i som en följd av Samhalls förändringsbeslut.
Fler har drabbats
- Jag vet inte vad hon fått för informationer, men hon kan ju inte vara medveten om hur det fungerar här nere eftersom de inte gjort någonting för att stoppa det, säger Johnny.
- Och förhoppningsvis får i alla fall vår kamp fler som drabbats på andra håll att också våga berätta om sin situation, för vi har förstått att vi är är långt ifrån ensamma här i Emmaboda, Skillnaden är väl att vi vägrar hålla käften, konstaterar Johnny Olsen, samtidigt som han för ett ögonblick skiner upp lite grand:
- Ja, vi ska träffas i eftermiddag, några av de gamla arbetskamraterna, och äta lite pizza, Det ska bli roligt att se dem igen, konstaterar han, allt medan Lady noga följer husses alla steg och rörelser, riktigt som för att visa att det åtminstone finns vissa som aldrig sviker.

Anders Karlsson

Inga kommentarer: