onsdag, november 02, 2011

Till Regionchefen

Hej Regionchef Anders Knutsson

Då jag vet att VD Monica Lingegård vidarebefordrade mitt mail till henne till dig,hade jag ju förhoppningen om att du på något sätt skulle ta kontakt med mig! Men det har du inte gjort ger dig därför chans att göra det nu.

Som du ser i det mailet som VD sände dig beskriver jag det jag blev utsatt för i Emmaboda offentligt på ett Café allt är ändå inte med där. Men det som är med är allvarligt nog!

Ja du har ju träffat mig oftast i egenskap av fackligt förtroendevald, men det är ett tag sedan nu jag var det. Men jag är fortfarande anställd på Samhall. Vi haft tuffa förhandlingar genom åren. Men vill att du skiljer på sak och person nu.

Jag tycker det väldigt allvarligt att kränka och förolämpa vem det än är som utsätts för det. Jag kommer till ett möte jag inte vet knappt vad det ska handla om hade väl en liten föraning då man tidigare haft möten med berörda chefer. Blev lite förvånad ändå att man väljer att göra det offentligt på detta sätt, sånt här brukar ju ske i slutna rum. Nu finns ju folk som hörde och såg; man insåg väl det sen och då avbröt man mötet.men sånt här ska inte ske i slutna rum heller är min självklara åsikt.

Men det är en vanlig metod att försöka trycka ner oss som arbetar på Samhall särskilt oss som ställer krav samtidigt att få ett arbete efter de föruttsättningar man har. Jag kräver egentligen bara att ha ett arbete som inte gör mig sjuk. Jag tycker att inom Samhall med just den uttalade målsättningen för verksamheten inte borde vara så omöjligt att erbjuda det eller vad tycker du?


Det värsta är ju att man berordrar mig arbetsuppgifter som alla berörda vet inte minst jag själv gör att jag blir sjuk syftet med det kan inte vara annat än att man vill se mig mycket sjuk. Varför vill man då detta ja det svaret är ju Samhall skyldig tycker jag. Jag kan gått ha en teori om detta. I nästan varje möte jag haft med dessa chefer återkommer ständigt denna fråga. Har du inte funderat på att söka hel sjukersättning (förtidspension)? Mitt svar på frågan är NEJ! Man vill att jag säger upp mig så här har det gått för många av mina kamrater genom åren som jag försökt uppmärksamma många gånger, men ingen verkar lyssna det verkar vara en arbetsmetod som är sanktionerad mycket högt upp för annars borde det inte vara så utbrett över hela Samhallsverige.

Jag vet inte om jag orkar stå emot heller för bryts man ner tillräckligt länge så bli man uppgiven, desperat kan hända. Man har nämligen ett liv utanför Samhall också som påverkas mycket negativt andra människor som också far illa när sin nära och kära bryts ned av sjukdom som beror på att man utsätts av arbete som alla vet skadar mig! Det finns åtskilliga läkarintyg ,utredningar ergonom utredningar erfarenheter och en omfattande sjukskrivnings statistik ingen av dessa två chefer kan vara omedveten om dessa fakta. Man väljer istället att utifrån dessa fakta göra så det ska bli så svårt som möjligt för mig att arbeta utan att bli mycket sjuk på grund av de funktionsnedsättningar jag har. Det bästa ordet man kan kalla sånt här har jag funderat på det landar på ordet misshandel.

Jag varit nu på en praktik fram till 31 oktober, där jag klarat arbetet och trivts mycket bra, jag glad att denna praktik gjort att jag slipper vara så sjuk. Och att dem gav mig chansen på detta ställe. Därför bli jag mycket ledsen och upprörd när chefer sitter och påstår att hon som gett mig denna möjlighet och tagit in mig som praktikant! Utnyttjar mig! Anser att Samhall är skyldig henne och den föreningen en ursäkt.

Jag förutsätter nu att du tar en kontakt med mig

Med vänlig hälsning Mikael Nilsson

Inga kommentarer: