onsdag, augusti 10, 2011

Tack för att du lyssnar på Människor och tack för dina insatser som ordförande Lars Ohly!

Lars Ohly meddelade igår att han inte ställer upp till omval på kongressen i januari.

Jag tycker det är mycket tråkigt för jag vet hur bra denna människa är och framförallt hur jordnära han är och hur han benhårt står på de svagas sida oavsett vad för vindar det blåser i samhället.

Jag haft kontakt med Lars Ohly genom åren som ordförande för Vänsterpartiet i Emmaboda.

När samhall i Emmaboda lades ner vilket medförde stora problem för de anställda, skrev jag då som klubbordförande till samtliga partiledare i förhoppning att få svar på vad dem tyckte om att man ställer till det så illa för många.

Klubben fick endast ett svar det var från Vänsterpartiets Lars Ohly, han svarade på frågor men inte nog med det han ville komma till Emmaboda och träffa oss träffa människorna och företagsledningen.

 Detta visar med tydlighet att Lars Ohly är jordnära och intresserad även av sådant som inte är prioriterat för stunden.

En gång skrev jag ett mail till Ohly det var sommaren 2009 frågade om han var intresserad att komma till Emmaboda nån gång innan valet 2010. Jag satt hemma och mailade när jag skickat iväg det kom jag ju på att Lasse är ju på Gotland i  Almedalen dessutom vänsterpartiets dag, så jag tänkte det lär dröja innan jag får nåt svar.

Bli därför väldigt överasskad att en timme senare kommer Lasses svar där han föreslår att han kommer och att han tar en halv dag i Nybro och en halv dag i Emmaboda. Denna dag äger sen rum i oktober 2009.

Ja man kanske inte vinner val på detta för de bli ju sällan känt, Men för Lasse är människorna viktigare att lyssna på och samtala med en vad jag tror gäller för många politiker som bara stirrar sig blinda på opinionen samt vad som är aktuellt och uppe i debatten just nu.

Min faster sa till mig att tvingas Ohly bort då röstar jag aldrig mer på Vänsterpartiet. Nu har jag ett jobb framför mig att övertyga henne om att det ingen som gjort detta, utan Lasse har tagit sitt beslut själv! Men uttalande från partivänner om förlorade år under Lasses partiledarskap gör mitt lilla uppdrag med faster inte lättare.

Stig Henriksson i Fagersta tycker jag nog ska tänka på en sak innan han skyller Ohly för valförluster osv. Han har ett stort stöd i Fagersta vilket ju är jättebra. När Ohly nu lämnar finns det kandidater duktiga sådana redo att ta över. När Stig lämnar politiken i Fagersta finns det då många som kan ta över? Som ledare bör man även tänka på sådana saker att personlig populäritet är just personlig och risken att politiken kommer i skymundan är uppenbar. En bra ledare ser till detta också Stig!

Tack Lars Ohly jag glad att få kalla mig din vän!



Inga kommentarer: