lördag, mars 13, 2010

Att erkänna folkmordet är ett steg mot försoning .

Riksdagsbeslutet att erkänna Turkiets folkmord 1915 uppmärksammades stort idag, och har utlöst diplomatisk aktivitet. Hans Linde lade fram förslaget som nu antagits. Han menar att det nu tagits ett steg mot upprättelse och försoning.


- Jag beklagar att Turkiet beslutat att kalla hem sin ambassadör, jag hade hoppats att Turkiet skulle visa större respekt för den demokratiska processen i Sverige än så. Men jag är oerhört glad över att vi fått upp frågan om folkmordet 1915 på armenier, assyrier, syrianer, kaldéer och pontiska greker på dagordningen inte bara i Sverige utan också i Turkiet. Upprättelse för offren och försoning förutsätter att de som förnekar folkmordet konfronteras. Vi har tagit ett historiskt steg mot försoning och jag är stolt över att få vara med i detta beslut.

Hade du väntat dig att motionen skulle gå igenom i riksdagen när du lade den?

- Nej! Jag har hela tiden känt att vi haft argumenten på vår sida. Men det är inte alltid de som vinner debatterna som vinner omröstningarna, 11 mars var ett undantag, då vann vi både debatten och omröstningen.

Varför ska Sveriges riksdag lägga sig i den här frågan egentligen?

- I 95 år har Turkiet blockerat och förhalat alla försök att ge offren och deras ättlingar upprättelse, därför är det vårt ansvar att agera utifrån insikten att det som skedde 1915 var ett folkmord. Många av offrens ättllingar bor dessutom idag i Sverige, jag känner ett ansvar att göra vad jag kan för att bidra till att de får upprättelse, att deras lidande ska erkännas. Dessutom är jag övertygad att om vi vill förhindra nya folkmord i framtiden så måste vi lära av historien, kalla saker och ting vid sitt rätta namn.

Vad har du fått för reaktioner?

- Jag har aldrig efter någon debatt fått så många mejl, sms och telefonsamtal. Armenier, assyrier, syrianer, kaldéer och pontiska greker hör av sig från hela världen och uttrycker sin tacksamt och glädje över vårt beslut. Efter beslutet firade jag med Assyriska föreningen i Hallunda, den glädje jag mötte där över beslutet var fantastisk!
Vad händer nu? Kommer utrikesminister Carl Bildt följa riksdagens beslut?

- Enligt riksdagens beslut ska regeringen nu agera med kraft för ett erkännande inom EU och FN. Tyvärr har Carl Bildt uppvisat en arrogans mot riksdagens beslut som även med Carl Bildts måttstock måste anses vara exceptionell. Men jag förutsätter att när hans upprördhet har lagt sig så kommer även han inse att ett demokratiskt beslut är fattat och att det är hans skyldighet att respektera det. Skulle Carl Bildt fortsätta att obstruera kan han räkna med att anmälas till riksdagens Konstitutionsutskott.

Inga kommentarer: