fredag, februari 06, 2009

Dawit Isaak

Efter vädjan från Vänsterpartiet:
2009-02-04 kl. 08:48

Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker, tog idag åter upp fallet Dawit Isaak i EU-parlamentet. Hon bad parlamentets ordförande kontakta eritreanska myndigheter, och den sittande ordföranden svarade ja till Svenssons begäran.
"Jag hörde att Isaak är sjuk och förd till ett militärsjukhus, så jag ville göra något för honom", säger Eva-Britt Svensson. "Jag sitter i säkerhet i EU-parlamentet, det minsta jag kan göra är att stå upp och tala". Svensson sa till parlamentet:"Vid sessionen i januari antog vi enhälligt en resolution om Afrikas horn. Den innehöll en specifik punkt om frigvning av Dawit Isaak. Dawit Isaak är nu väldigt sjuk och jag vill be talmannen att skriva till de Eritreanska myndigheterna. Nyheten om hans sjukdom har konfirmerats av flera källor och finns i svensk media idag. Situationen är väldigt akut och desperat. Jag vill påminna er om att Dawit Isaak är en svensk-eritreansk journalist som suttit fängslad utan rättegång sedan 2001. Nu är hans hälsoproblem så allvarliga att han hålls i ett militärsjukhus och jag fruktar för hans liv. Jag vädjar om stöd för frigivning av Dawit Isaak"
Den sittande ordföranden Diana Wallis svarade med att bekräfta att EU-parlamentets ordförande kommer att skriva till eritreanska myndigheter enligt Svenssons begäran.



För mer information, kontakta:Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker, svensk mobil: 070 633 13 46, blogg http://www.evabrittsvensson.seRoger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79Hemsida: www.vguengl.org (foton finns i "Pressrummet")

Inga kommentarer: