onsdag, mars 28, 2007

Brev till Littorin och Böhlin

Till Regeringen Arbetsmarkandsminister Sven-Otto Littorin och Samhalls VD Birgitta Böhlin.

Hej!
Jag skrev brev till er i oktober då samhalls planer för Emmaboda blev kända med bifogade namnunderskrifter och en inbjudan Birgitta svarade med brev, men ville inte komma ner.

Jag är numera inte klubbordförande jobbar inte mer fackligt men samtidigt bryr jag mig om mina arbetskamrater. När ledningen genomförde nedläggningen vilket vi då bestred vi redovisade argument som man borde lyssnat på med del facit nu ser man om man hade lyssnat och tagit till sig dessa argument hade människor sluppit må så här dåligt. Vi lade fram ett klart förslag hur företaget kunde lagt ner Emmaboda men samtidigt gjort det på ett snyggt bättre sätt för de anställda.
Vilket jag är övertygad om hade ökat chanserna att hitta bemanningsjobb uppdrag i Emmaboda Kommun. Men man kunde inte ta till sig detta, kanske man inte fick det heller för er i Sthlm vad vet jag men det hänvisades mycket från ledningen att det är taget där uppe så är det och hör sen. Ungefär såna ickesvar på våra frågor fick vi.

Resorna är jobbigt för alla det blir nu dyrt att ta sig till jobbet en del klarar inte jobba alls som dem önskar pga. sina handikapp stängs folk ute från arbetslivet. Dessa risker upplyste vi också ledningen om.

Ledningen sa man skulle satsa på bemanning inte ett enda jobb man har tagit fram denna risk att dem inte skulle hitta bemanningsjobb i Emmaboda talade vi också om.

I Nybro finns bemanningsjobb och i Torsås och i Kalmar det enda stället i arbetsområde Kalmar där man inte har bemanning var och är Emmaboda, jag tycker då det var ett grovt felaktigt beslut att lägga ner den egna produktionen just i Emmaboda det jag inte ensam om att tycka. Motivet till nedläggningen var att vi skulle få mer utvecklande jobb detta har inte infriats alls utan en del riskerar nu sjukskrivningar inte har nåt att göra överhuvudtaget. Är detta ett resultat som verkligen ingår i Samhalls uppdrag att ställa folk utanför?

Det man utsatt handikappade människor för i Emmaboda genom att helt nonchalera oss är livsfarligt särskilt för folk med psykiska handikapp. Man tycker att Samhall borde begripa detta men det kan konstateras att det gör man inte eller så är några människor värda att offra?


Hälsningar
Mikael Nilsson anställd och före detta klubbordförande
Samhall Emmaboda

1 kommentar:

Nicke Grozdanovski sa...

Sådan är Kapitalismen,
otack är den armes lön,
det är de rikas paradis men
ingen hör en fattigs bön