onsdag, april 16, 2008

Trampat på en öm tå men jobbavdraget är orättvist!

Jag hade den 8 april en insändare i östran ämnet var egentligen försäljningen av vin&sprit. Men en rad retade upp en insändarskribent som enligt egen utsago blev heligt förbannad. Det som retade upp var att jag i en mening skrev alliansregeringen sänker skatten för de som inte behöver pengarna. Detta tog insändarskribenten hårt och han skrev ett svar där han undrar om jag missunade exempelvis hans syster som är undersköterska 1000 kronor mer i plånboken. Nej självklart missunnar jag inte undersköterskor mer pengar. Min argumentation är ju att ska det betlas av sjuka, arbetslösa och pensionärer för så är det ju. Även jag har fått ett litet jobbavdrag jag hade gärna hellre sett de pengarna som lön inte som skattereducering vi betalar ju skatt för nåt för en välfärd som jag värnar om och som senast i en undersökning bestäld av sveriges kommuner och Landsting visar att min åsikt på inget sätt är unik för de svenska folket 8 av 10 kan till och med tänka sig skattehöjning för den viktiga gemensamma välfärden. Jag har svarat insändarskribenten läs nedan mitt svar.

______________________________________________________________

Svar till Olsson i Hoby

Borttagande av förmögenhetsskatten inte har det gynnat din syster? De skattelättnader du beskriver som bland annat din syster fått. Vem finansierar det jo Pensionärer ,sjuka och arbetslösa. Missunnar inte din syster en tusenlapp. Men förstår inte att sjuka och arbetslösa ska finansiera det. Missunnar du de sjuka och arbetslösa en bra ersättning då? Det är ju faktiskt så att undersköterskor, lärare och industriarbetare faktiskt också kan bli sjuka. Ett tips då spara tusenlappen i händelse av att man bli sjuk eller arbetslös du upptäcker snart den inte räcker långt även om du får hålla den själv i handen istället för att de går in till de försäkringar och den gemensamma välfärden. Jag fick jobbavdrag jag med ca 500 kronor men jag tjänar ju mindre än din syster menar inte att din syster är högavlönad men de visar ändå ju mer pengar man tjänar ju mer skattelättnader får man. Den orättvisan att spara på sjuka och arbetslösa och att inte ge pensionärer som arbetat och avsatt till sin pension! Det är något som gör mig heligt förbannad trots att jag med vanligtvis är en lugn människa.

Mikael Nilsson (V)

Inga kommentarer: