tisdag, januari 09, 2007

Nonchalant ledning få mig må illa!

Ja beslutet om nedläggning är nu taget, tyvärr ser vi att de farhågor som vi framfört tyvärr infrias vi talade för döva öron när det gäller företagsledningen men protesterna och kampen var inte förgäves det är aldrig fel att stå upp för vad man tror på. Företagsledningen hävdade innan den centrala förhandlingen ville man inte föregå den därför kunde man inte ge dem lugna besked som personalen behövde. Ja givetvis är det så man ska inte föregå förhandlingen självklart hade klubben då reagerat hårt mot detta.

Men nu är beslutet taget inga lugnande besked klargöranden har kommit från företagsledningen. Därför hävdar vi med all rätt att beslutet inte grundar sig på vad man säger att den nya inriktningen mot bemanning skulle ge oss i Emmaboda mer utvecklings möjligheter än tidigare.

Flera har nu börjat prya i Nybro, Lessebo på måndag börjar några prya på kommunens pallfabrik i Vissefjärda en av dem är jag själv, jag är av den uppfattningen för egen del att bästa sättet att få veta om jag klarar detta pga. mina handikapp är att pröva, Det jag vet från början är att Nybro blir väldigt svårt för mig om jag ska kunna förena arbete med att vara ensamstående pappa och annat som påverkar mitt liv. Det är också en ekonomisk fråga detta med pendling i mitt fall måste jag då införskaffa en bil med de kostnader som där följer således bli min privatekonomi lidande och Samhall tar ingen som helst hänsyn till detta. Detta problem delar jag med samtliga mina kamrater vi är nämligen inte så högt betalda minst sagt.

Ja nu ska jag alltså på måndag börja prya tanken var att jag skulle börjat denna vecka men pga. att jag bland annat är klubbordförande och politiker så var denna vecka väldigt svårt att börja för mig jag hade tidigast kunnat börja på fredag vilket är bättre att det blir måndag istället. Fast även på måndag kan jag inte börja med heldag eftersom jag sitter i diskussioner i en arbetsgrupp med fack och företagsledningen. För mig är fortfarande målsättningen glasklar jag är satt för att företräda mina medlemmar det är mitt uppdrag vilket jag kommer att fullfölja även om företaget nog är trött på mig och våra krav vid det här laget men som sagt det är inte företaget jag företräder utan mina medlemmar som faktiskt ha rätt att behandlas seriöst och att man tar dem på allvar så jobb finns i denna fråga fortfarande kvar att utföra.

Samhall har som företag uppträtt väldigt nonchalant gentemot mina medlemmar det gör mig fruktansvärt upprörd för konsekvenserna av deras beslut anser jag är i högsta grad deras sak lösa på bästa sätt särskilt med tanke på att vi hela tiden varit tydliga och i förhandlingar redovisat dessa konsekvenser vi direkt kunde se och som nu tyvärr infrias men man valde inte lyssna det gör mig rent ut sagt förebannad sådan attityd som dem visat och visar upp hör inte hemma på ett företag som påstår sig stå för människan i centrum, mänskliga värden och rehabilitering.

Jag påstår att det finns företag som sköter Rehab frågor mycket mer seriöst än det företag som heter Samhall AB som har det som viktigaste uppdrag. En vanlig kommentar bland anställda på Samhall idag är att vi behandlas som boskap som ska byta bås! Man vill inte se dem möjligheterna som finns hos människor utan möjligheterna för oss är ett problem för företagsledningen, man vill absolut inte att vi ska ta ansvar känna att vi gör ett bra jobb utvecklas för de hotar indirekt ledningen dom har ju sina jobb att tänka på i första hand. Nu ska jag vara ärlig alla chefer och personal ledare tänker inte så men det förekommer och tyvärr är det så att de seriösa personal ledare och cheferna bokstavligt undan för undan väljer sluta eller få sluta kvar bli egoisterna.

I slutändan handlar allt om pengar företaget och dess organisation har blivit viktigare än arbetsuppgifterna man är ålagda! Självklart ställer man då frågan behövs Samhall som företag idag? Ja svarar tydligt Ja ett företag som jobbar med att ge meningsfull sysselsättning utveckling rehabilitering framtidsutsikter för handikappade människor behövs mer än någonsin. Men numera är Samhall inte det företaget. Nuvarande Samhall behövs inte utan man måste back to basic syssla med det man ska! Inte avveckla och stänga dörren för stora grupper som vill arbeta.

För inte är det väl så att vi arbetshandikappade endast har som syfte att vara anställda som ursäkt så att ledningen kan lyfta sina löner och bonusar att se till att dem har jobb? Oj jag slog nog huvudet på spiken där!

1 kommentar:

Nicke Grozdanovski sa...

Det är helt rätt att de är pengarna som styr dagens samhälle. Då får de mänskilga faktorn stå tillbaka om man kan tjäna några kronor. De är därför vi finns i Vänsterpartiet som en motvikt till detta tänkande